Tidligere projekter hos os
-
Projekt Forældresamarbejde
Projektet forløb over 2 år og blev finansieret via midler fra Familieministeriet. Det løb fra oktober 2007 til slut december 2009. Målet var at optimere forældresamarbejdet i Børnehuset Nord (nu Nordlundens Idrætshus), som frem til marts 2021 var en del af Nordbycentret.
Børnehuset Nords/Nordlundens Idrætshus familier kommer primært fra området Ringparken og er kendetegnet ved at have mange forskellige nationaliteter og kulturer. For at have et godt og udbytterigt forældresamarbejde er gensidig forståelse og anerkendelse vigtige parametre for samarbejde om børnene, hvorfor det præcis var disse elementer, som vi satte os for at arbejde med.
Indhold og metode
Projektmedarbejder Sara Katz havde sin daglige gang i Børnehuset gennem hele forløbet og indsamlede og formidlede viden til personalet og huset til gavn for forældresamarbejdet. Gennem interviews med personale og forældre og i samarbejde med forældreprojektets styregruppe, blev personalets behov for videreuddannelse og indsatser i forhold til forældregruppen udarbejdet. Dialogredskaber, kulturforståelse og kollegial sparring var efterspurgt. Derfor valgte vi at arbejde med metoder som "Signs of Safety" og blive gode til at bruge kollegial sparring, som fundament for den gode samtale. Herudover arbejdede vi fremadrettet mod selv at kunne praktisere og videreformidle det lærte til kommende kolleger.
Vores bidragydere undervejs i processen var bl.a. familieterapeut ved Kemplerinstituttet Kurt Rasmussen, som bistod med afgrænsning og forståelse af anerkendelsesbegrebet i forhold til børnene, kollegaerne og forældrene. Herudover har vi samarbejdet med lektor Søren Smidt omkring udviklingen af praksisfortællinger som redskab til at skabe god og anerkendende dialog med forældre.
Udgangspunktet var, at vores fælleshed omkring at ville det bedste for barnet, var dét, som vi skulle bygge videre på.
-
Projekt Sikker start i Dagtilbud
Projektperiode 2012-2015
"Sikker Start i Dagtilbud - ernæring, sprogudvikling og samarbejde i den tidlige indsats overfor nydanske småbørn i udsatte familier".
Projektets formål
Vi samarbejder med familierne omkring at give dem redskaber og metoder til at støtte deres børns trivsel, sundhed og læring. Det gør vi gennem vejledning, inddragelse og samvær og samtale.
- Vi kvalificerer og koordinerer de professionelles samarbejde omkring familierne ved at fremme tidlig opsporing og den forebyggende indsats.
- Vi indsamler viden om, hvem de udsatte familier er og hvor børnene bor ud fra ønsket om at få reel viden om, hvordan vi kan målrette vores samarbejde.
Hvem er vi?
Udvalgte sundhedsplejersker, udvalgte sprogpædagoger, udvalgte dagplejepædagoger og dagplejere samt udvalgte vuggestuer i Slagelse Kommune. Hvem er familierne?: Socialt udsatte familier med hovedvægt på samarbejde med udsatte nydanske familier.
Pjecer og materialer:
Her på siden kan du finde forskellige pjecer og materialer som du kan bruge i dit arbejde med børn og familier i udsatte positioner. Du finder bl.a. pjecer vedr. opstart af projektet, brug af tolk, rapporter mm.
Projekt opstart:
- Om Sikker Start i Dagtilbud (pdf - nyt vindue)
- Tidlig indsats (pdf - nyt vindue)
- Børns signaler (pdf - nyt vindue)
- Besøg og behovsbesøg (pdf - nyt vindue)
- Forældrepjece Dansk (pdf - nyt vindue)
- Forældrepjece Bosnisk (pdf - nyt vindue)
- Forældrepjece Polsk (pdf - nyt vindue)
- Forældrepjece Dari (pdf - nyt vindue)
- Forældrepjece Tyrkisk (pdf - nyt vindue)
- Forældrepjece Somalisk (pdf - nyt vindue)
Brug af tolk:
- Pjece til borger (pdf - nyt vindue)
- Pjece til tolk (pdf - nyt vindue)
- Tips og tricks til brug af tolk (pdf - nyt vindue (pdf - nyt vindue))
- Pjece til forældre brug af tolk DARI (pdf - nyt vindue)
Forskningsrapport:
Kulturkufferten:
Vi har i samarbejde med Slagelse Dagpleje udarbejdet materiale til at fremme kommunikationen med forældre som endnu ikke behersker det danske sprog.
Dette kalder vi for Kulturkufferten. Kulturkufferten har vist sig at være et uundværligt kommunikationsredskab i det daglige arbejde i dagplejehjemmene.
Hvis du er interesseret i at vide mere om indholdet af denne, kan du rette henvendelse til Dagplejepædagog Pia Greis.
"Hej med dig":
Her på siden kan du finde det materiale, vi med inspiration fra Holstebro Kommune, har udarbejdet til sprogstimulering af de 0-3 årige børn. "Hej med dig" tager udgangspunkt i samme temaer som i Sprogpakken. Du finder også et teoriafsnit om hvordan flersprogede børn tilegner sig dansk som andet sprog. "Hej med dig" er designet til at bruge for praktikeren og er fyldt med billeder til inspiration og sjove stunder sammen med børnene, siderne er laminret så de kan tørres af efter brug i børnegruppen. "Hej med dig" er delt ud til alle dagplejere og vuggestuer i Slagelse Kommune og bliver anvendt og rost af mange af medarbejderne.
Vi har fået produceret "Hej med dig" hos Medieshoppen, VASAC Slagelse. Minimum bestilling er 10 stk. af 199 kr. pr. stk. inkl. fragt.
Temadage:
Vi har i projektperioden afholdt en del temadage og fyraftensmøder som virkelige har givet os et godt udbytte læringsmæssigt. Vi er blevet en del klogere på egen praksis. Vi har også fået understreget, at man ikke kan lave om på andre mennesker, men ved at ændre egen praksis gives mulighed for, at mennesker kan udvikle sig og lære nyt når rammene giver dem plads.
Herunder kan du se et udpluk af PowerPoint oplæg fra nogle af disse.
Oplæg om projektets formål og organisering:
- Fælles præsentation den 05 12 12 (pdf - nyt vindue)
- Fælles præsentation den 21 08 13 (pdf - nyt vindue)
Oplæg om sprogtilegnelse til dagplejere:
COK Kursus "Arbejde med børn og unge med anden etnisk baggrund":
- Con3bute (pdf - nyt vindue)
- Interkulturelle samtaler med tolk (pdf - nyt vindue)
- Æresrelaterede konflikter (pdf - nyt vindue)
- Anbringelse af børn (pdf - nyt vindue)
Temaeftermiddag om nyankomne udlændinge:
- Temadag Sundhedstjenesten 07 11 13 (pdf - nyt vindue)
- Temadag Sundhedsområdet 2013 (pdf - nyt vindue)
Grund intro til Marte Meo principperne:
- Marte Meo (pdf - nyt vindue)
- Skema struktureret situation Mette Filskov (pdf - nyt vindue)
- Skema ustruktureret situation Mette Filskov (pdf - nyt vindue)
- Videotilladelse Marte Meo (pdf - nyt vindue)
- Kursisterne vil gerne blive bedre til (pdf - nyt vindue)
- Følelsessangen (pdf- nyt vindue)
- Litteraturliste (pdf - nyt vindue)
- Dansk Marte Meo center (nyt vindue)
Lærerig temadag: "Arbejdet med flygtninge og indvandrere" v/ Henrik Kokborg:
Læring i projektet:
Artikler om projektet:
-
Projekt Østbyen samarbejder
Østbyen samarbejder:
Her kan du finde eksempler på vores målstyringsdokumenter, dokumentations- og evalueringsredskaber for Østbyen Samarbejder (TSK).
- Drejebog for eksperimenter med dialogisk læsning (pdf - nyt vindue)
- Dialogisk smitte eksempel (pdf - nyt vindue)
- Drejebog for eksperiment med målstyret undervisning (pdf - nyt vindue)
Styrk Sproget indsatsen:
Her kan du finde eksempler på vores målstyringsdokumenter, dokumentations- og evalueringsredskaber:
- Pjecen Styrk Sproget (pdf - nyt vindue)
- Drejebog for eksperimenter med dialogisk læsning (pdf - nyt vindue)
- Dialogisk smitte eksempel (pdf - nyt vindue)
Du kan også finde anvisninger til at skabe øget forældreinddragelse her: